Atölye Çalışması (Y. Doç. Dr. Murat Dinçer Çekin)

Atölye Çalışması (Y. Doç. Dr. Murat Dinçer Çekin)
Atölye Çalışması (Y. Doç. Dr. Murat Dinçer Çekin)

Atölye çalışmamızda Y. Doç. Dr. Murat Dinçer Çekin üyelerimize “Güncel Sağlık Problemleri” hakkında eğitim verdi.

Soru cevaplar ile merak edilen birçok farklı konuda ayrıntılı cevap alma imkânını bulduğumuz eğitimde estetik konusu da işlendi.

Çekin’in estetikle ilgili ilginç bazı hususlara da değindi;

“Estetik fıtrata müdahale olarak değerlendiriliyor.

Kozmetik kozmozdan diğer deyişle düzen kelimesinden geliyor.

Estetiğe ihtiyaç duyulmasının iki nedeni;

1) Kusur görülen şeylerin ve

2) Yaşlanma izlerinin giderilmesidir.

1) Kusur görülen şeylerin giderilmesi.

Zihnimizde bir idea var o norma yakın olmak istiyoruz.

- Çoğunluğun sahip olduğu şey güzeldir.

- Örfi

- Medyada daha çok gösterilen

- Zihin, göz bir şeyi arıyor (Ör: simetri arıyor / altın oran / 1,6)

Örfi güzellik dönemlere göre değişebilir. Ör: Osmanlı ve Selçuklu minyatürlerinde kadın kaşının birleştirildiğini görürüz.

Doğala karşı çıkılan, fıtrata aykırı olan bir uygulamadır estetik deniyor.

Doğuştan yarık dudak, ortodonti tedavi, sünnet (kadın-erkek), doğum kontrolü, anotomiyi değiştiren ameliyatlar…

Sadece insana değil tabiatada müdahale ediyoruz. Ör: Ata nal, hayvanları kırpma, ağacı aşılama, budama, ırmağın yolunu değiştirme…

Ölçü: Estetiğe gerek yok diyen bir kişi tercih yapması gereken durumlarda tereddüt ediyorsa konuşmaya hakkı yoktur.

Kozmetik girişim bedensel olmasının yanı sıra ruhsal bir girişimdir.

Sağlık; bedensel ve ruhsal sağlıktır.

Ör: Yağ aldırma. Yağ aldırma doğala müdahaledir diyenler için yağlanmanın da doğala aykırı olduğunu hatırlatmak gerekir.

2) Yaşlılık izlerinin giderilmesi.

Yüz gerdirme, botoks (uygulanan bölgeyi felç ediyor, mimikleri bozuyor, mimikler kayboluyor)

Erkeklerin traş olması da çocukluğa dönüştür.

Yaşlılık izlerini gidermekle aslında geçmişindeki yanlışlardan da kurtulmak istiyor.

Firavun vasiyetini yazdırırken “birgün ölürsem” demiş sonra vaz geçip “sil sil şayet ölürsem” diye değiştirmiş.

90-60-90 vücut ölçüsü için, ince bel için kaburgasını aldıranlar var.

Kozmetiğe ihtiyaç duyanların bir kısmı da toplumun azınlığı oldukları için buna ihtiyaç duyarlar.

Ör: Yahudiler burunlarını yaptırma, Afrikalılar deri rengini açma, Uzakdoğulular tek çizgi olan göz kapağını çift çizgi yapma…

Deformite durumları estetik olarak kabul etme hali de söz konusu;

Ör: Boynunu uzatma, dudağını bir takım materyaller ile büyütme, dilini yardırma, yanağını deldirme, boynuz yaptırma, vampir diş yaptırma.

Burada farkı azaltmak için değil farklı kılma amacı var. Bedenlerine hakim olduklarını gösteriyorlar.

Bedeni yaralama durumları da söz konusu. Ör: Hapishaneye girenlerin kendilerini yaralamaları. Burada ruhsal yaralanmalarını bedenlerine yansıtıyorlar.

Beden bozukluğu hastalıkları var. Takıntı halindedir.

Çinli kadın ayağı; küçük ayak statü sembolüdür.

Afrika’da deri rengini açma, Batı’da ise koyultma…

1920’lerden önce deri rengi açık olsun isteniyordu bu tarihten sonra tatili hatırlattığı için koyultmak isteniyor.”

ÖZGEÇMİŞ (Y. Doç. Dr. Murat Dinçer Çekin)

1962 İstanbul doğumlu. Ankara Fen Lisesi ve İstanbul Tıp Fakültesi mezunu. Aile Hekimliği uzmanı. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi Bölümü öğretim üyesi. Farklı yerlerde hekimlik yaptı. 2000 yılında Georgetown Üniversitesi Klinik Bioetik Merkezinde misafir öğretim üyesi olarak bulundu. Sağlık Antropolojisi, Sağlık Sosyolojisi, Sağlık Etiği dersleri veriyor. Tıbbın Hastalığı isimli bir çevirisi bulunuyor. Zeytinburnu Tıbbi Bitkiler Bahçesi projesi yürütücüsü. Sağlık Çevre Kültürü dergisi editörü.