Akran Zorbalığı (Bullying) Raporu

Akran Zorbalığı (Bullying) Raporu
Akran Zorbalığı (Bullying) Raporu

Akran zorbalığı (bullying) görülen ama adı konulamayan, bir sorun olduğunun şuuruna varılamayan bir olgudur. Bu bilinmezlik sebebi ile akran zorbalığı günümüzün en zorlu meselelerinden birisidir. Akran zorbalığı sadece eğitimin kalitesini düşürüp, okullarda huzuru bozan bir özelliğe sahip değildir. Aynı zamanda çocukların ve gençlerin ruhsal ve bedensel sağlığını bozup, gelişimlerine engel olan, toplumun geleceğini tehdit eden ciddi bir tehlikedir.

Aile içerisinde sevgi, ilgi ve şefkatten mahrum kalan çocuklar ve gençler manevi değerlerin de uzağında iseler bu “ihmal” akran zorbalığı (bullying) olarak kendisini göstermekte, kişi ve toplum olarak ağır bedeller ödenmektedir. Bu araştırmamızda okul-aile işbirliği yapıldığında, zorbaların empati yapması sağlandığında, kendi durumlarına ve özelliklerine uygun görev ve sorumluluk verildiğinde son derece olumlu sonuçlar alındığı görülmüştür. İhmal olmadığında hınç yerini liderliğe bırakmaktadır.

Batı dünyasında da akran zorbalığının varlığı belirlenip adı konulmasına rağmen tanıma ve mücadele yöntemleri henüz araştırma safhasındadır. Bu mesele dünyada çözülebilmiş değildir. Tanıma ve çözüm arayışları devam etmektedir. ABD’de Anti Bullying Enstitüsünün ilk akran zorbalığı konferansı 22-23 Ekim 2014’de, 230 katılımcıyla düzenlenmiştir. İkinci konferansın 2016 sonbaharında yapılması planlanmaktadır.

BİLKA Türkiye’nin 7 bölgesinin tamamında ve 34 şehirde ülkemizin ilk kapsamlı “akran zorbalığı” araştırmasını gerçekleştirmiştir. 360 sınıf veya branş öğretmeni, psikolojik rehberlik ve danışma birimi öğretmenleri ile anket yapılmıştır. Bu araştırmada akran zorbalığının çözümü imkânsız bir mesele olmadığı görülmüştür. Aileler, toplum ve devlet görevlerini yerine getirdiğinde bir mesele kalmayacaktır.

Aileler çocuklarına “ihmal” duygusuna ver vermeyen bir ilgi ve şefkat göstermelidir. Ailelerin sosyoekonomik ve sosyokültürel seviyelerinin genelde düşük olması önemli olmakla birlikte esaslı bir unsur değildir.

Konunun çözümünde çevrenin de önemli olduğu görülmüştür. Çevre çocuğun içinde bulunduğu mahallenin yanı sıra kitle iletişim araçlarını da kapsamaktadır. Medyanın sorumlu yayıncılık yapması büyük bir öneme sahiptir.

Okullarda disiplinin olması, disiplin müeyyidelerinin ciddiyet ve kararlılıkla uygulanması büyük önem taşımaktadır.

Esas mahiyeti itibariyle bir insan hakları ihlali olan akran zorbalığında devlet tarafından gereken hukuki düzenlemeler yapılmalıdır.

BİLKA her zamanki görev ve sorumluluk anlayışı içerisinde yarınımızın teminatı olan çocuklarımıza daha iyi bir dünya bırakabilmek için ciddi bir toplumsal yaraya bugünden parmak basmaktadır. Zorbalığın olmadığı bir dünya için, uzman kadrolarla hazırladığımız, bu raporun ciddi bir toplumsal tehlikeye dikkat çekerek görünür hale gelmesine ve gereken tedbirlerin alınarak bertaraf edilmesine vesile olmasını diliyoruz.

BİLKA`nın hazırladığı Akran Zorbalığı (Bullying) Raporunu buraya tıklayıpindirebilirsiniz.

*Eğitim Kurumları afişlerimizi Kurumumuzdan izin almadan kullanabilirler.